مصرف کافئین بری کودکان مضر است؟

سرتیتر مطلب

 کافئین چیست؟

کافئین یک محرک طبیعی است که در قهوه، چای، شکلات و سایر غذاها و نوشیدنی‌ها یافت می‌شود.

مصرف کافئین بری کودکان مضر است؟

کافئین چگونه بر انسان اثر می گذارد؟

کافئین به دلیل تحریک سیستم عصبی مرکزی به عنوان یک دارو شناخته می‌شود. کافئین می‌تواند به افراد احساس هوشیاری و انرژی بیشتری بدهد و اثرات مشابهی در کودکان و بزرگسالان دارد.

غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین در همه جا یافت می‌شوند، اما عاقلانه است که مصرف کافئین را به حداقل برسانید، به خصوص در کودکان.

مصرف کافئین بری کودکان مضر است؟

هم در کودکان و هم در بزرگسالان، مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث موارد زیر شود:

–  پریشانی و عصبانیت

– ناراحتی معده

– سردرد

– مشکلات تمرکز

– مشکل خواب

– ضربان قلب بالا

– فشار خون بالا

در کودکان خردسال، مصرف مقدار کمی از کافئین هم عوارض ذکر شده را به همراه خواهد داشت.

 

چه مشکلات دیگری ممکن است رخ دهد؟

در اینجا دلایل دیگری برای محدود کردن مصرف کافئین در کودکان ذکر شده است:

نوشیدنی های کافئین دار مانند کولا، نوشیدنی‌های تهیه شده از قهوه و نوشیدنی های انرژی زا اغلب حاوی کالری خالی هستند. کودکان و نوجوانانی که آنها را مصرف می‌کنند کالری زیادی بدون ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود دریافت خواهند کرد. به عنوان مثال، این نوشیدنی‌ها حاوی کلسیم مورد نیاز بچه ها برای ساختن استخوان ها و دندان های قوی نیستند. لازم به ذکر است که نوشیدن بیش از حد مواد قندی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

قطع ناگهانی کافئین ممکن است باعث علائم ترک (مانند سردرد، فقدان انرژی و تحریک پذیری) شود، به خصوص برای کسانی که مقدار زیادی از کافئین را مصرف می‌کردند.

کافئین می تواند مشکلات قلبی یا اضطراب را تشدید کند. بسیاری از کودکان نمی‌دانند که با مصرف بیش از حد کافئین در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

مصرف زیاد کافئین با سایر رفتارهای ناسالم مانند مصرف دخانیات و الکل همراه است.

مصرف کافئین بری کودکان مضر است؟

حساسیت به کافئین چیست؟

حساسیت به کافئین به میزان کافئینی اشاره دارد که باعث ایجاد عوارض در فرد می شود. حساسیت به کافئین بیشتر به مصرف روزانه کافئین مربوط می شود، اما هر چه فرد کم سن‌تر باشد، کافئین کمی نیز برای ایجاد عوارض جانبی در او کافی است. کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر به کافئین حساس هستند.

افرادی که به طور منظم نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌نوشند، به زودی نسبت به کافئین حساسیت پیدا خواهند کرد. این بدان معنی است که آنها به مرور برای دستیابی به اثرات موقت کافئین، به کافئین بیشتری نیاز خواهند داشت. بنابراین، هرچه کافئین بیشتری دریافت کنید، به کافئین بیشتری نیاز خواهید داشت. اثر کافئین تا 6 ساعت باقی می‌ماند.

 

چه غذاها و نوشیدنی‌هایی حاوی کافئین هستند؟

کافئین به طور طبیعی در برگ‌ها و دانه‌های بسیاری از گیاهان تولید می‌شود. همچنین به صورت مصنوعی ساخته شده و به برخی غذاها اضافه می‌شود. کودکان بیشتر کافئین خود را از نوشابه‌های گازدار دریافت می‌کنند، اما کافئین در نوشیدنی های انرژی زا، قهوه، چای، شکلات، بستنی قهوه و برخی مسکن‌ها و سایر داروهای بدون نسخه نیز یافت می‌شود.

 

در اینجا نحوه مقایسه برخی از منابع کافئین آمده است:

اندازه مورد مقدار کافئین

– کوکاکولا 12 اونس. 34 میلی گرم کافئین.

– کوکاکولای رژیمی (زیرو) 12 اونس. 45 میلی گرم کافئین.

– پپسی 12 اونس. 38 میلی گرم کافئین.

– قهوه دم کرده 5 اونس. 115 میلی گرم کافئین.

– چای 12 اونس. 70 میلی گرم کافئین.

– شکلات تلخ 1 اونس. 20 میلی گرم کافئین.

– شکلات شیری 1 اونس. 6 میلی گرم کافئین.

– نوشیدنی‌های کاکائویی 5 اونس. 4 میلی گرم کافئین.

– شیرکاکائو 8 اونس. 5 میلی گرم کافئین.

– داروی سرماخوردگی 1 قرص 30 میلی گرم کافئین.

منبع: سازمان غذا و داروی ایالات متحده

 

چگونه می توانیم مصرف کافئین را کاهش دهیم؟

آیا می‌توانیم کافئین مصرفی کودکان را کاهش دهیم؟ بله کاملا! بهترین راه برای کاهش کافئین (و شکر اضافه شده) حذف نوشابه، چای ، نوشیدنی‌های انرژی زا و نوشیدنی‌های حاوی قهوه است. به جای آن، آب و شیر را جایگزین کنید. البته شما گاها می‌توانید به کودکتان اجازه دهید نوشابه یا چای بنوشد. با بررسی لیست مواد موجود در غذاها و نوشیدنی ها، مراقب کافئین پنهان باشید.

اگر کودک شما مقدار زیادی کافئین مصرف می‌کند، به تدریج مقدار آن را کاهش دهید. در غیر این صورت ممکن است فرزند شما دچار سردرد شود، در تمرکز مشکل داشته باشد و احساس خستگی، تحریک پذیری یا افسردگی کند.

 

درباره شروع تغذیه کمکی کودکان بخوانید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبسایت

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا